Allmänna villkor
Vi som tillhandahåller sajten www.stayhard.se är Stayhard AB, org. nr 556713-8077, 501 10 Borås, Sverige (”Stayhard”). Med benämningarna ”vi, våra, vårt och oss” nedan avses Stayhard.
För att kunna registrera ett användarkonto hos oss eller för att kunna köpa produkt(er) genom vår sajt måste du vara 18 år. Om du är under 18 år måste du ha målsmans godkännande. Genom köp av produkt(er) ur vårt sortiment, registrering av användarkonto hos oss, användande av några av våra tjänster på vår sajt och/eller användande av någon av våra mobiltelefonapplikationer godkänner du våra vid var tid gällande Allmänna villkor och intygar därmed att de uppgifter som du lämnar om dig själv är riktiga.
Vi har rätt att ensidigt ändra dessa Allmänna villkor och de eventuella förändringar som vi gör träder i kraft tidigast 30 dagar efter det att de justerade villkoren har gjorts tillgängliga på vår sajt.
Företagsinformation
Telefon: 020- 55 45 00
Öppettider: Måndag till fredag: 7.30 - 21.00, lördag: 9.00 - 17.00, söndag: 9.00 - 21.00
Adress: Stayhard AB , 501 10 BORÅS
Besöksadress: Ödegärdsgatan 6, Viared
Organisationsnummer: 556713-8077
E-postadress: customerservice@stayhard.se
Priser & avgifter
Våra priser och avgifter kan ändras av omständigheter som vi inte råder över, till exempel väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller ändrad moms. I alla priser ingår moms om 25 %. Om momsen ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser och avgifter med motsvarande belopp. Vi reserverar oss för eventuella tryck- och skrivfel.
Våra avgifter för närvarande:
Fri frakt gäller för beställningar över 499 kr efter avdrag för ev. rabatter. För beställningar mellan 1 kr - 499 kr är fraktkostnaden 39 kr.
Betalsätt
Vi använder Elpy som betallösning och du väljer själv hur du vill betala din order. Se nedan vilka betalningsalternativ som finns tillgängliga.
Vilka är Elpy?
Elpy är en betallösning och ett varumärke som, likt Stayhard, tillhör koncernen Ellos Group. Elpy är ett samarbete mellan Resursbank och Ellos Group med syfte att möjliggöra enkla betalningar för Ellos Groups samtliga bolag i en och samma tjänst. Du hanterar enkelt dina betalningar på elpy.com.
Du har fyra betalsätt att välja mellan vid köp hos oss:
Faktura – Betala om 14 dagar
Få hem dina varor först, betala sen. Avgift 0 kr. Med 14-dagars faktura blir ditt köp enkelt, och du betalar ingen faktureringsavgift. Detta betalsätt medför inga extra kostnader för dig.
Om du har valt att betala ditt köp med 14-dagars faktura och inte vill betala ditt köp vid förfallodagen, kan du logga in på elpy.com och välja att flytta fram betaldagen antingen 10 eller 30 dagar. Det gör du genom att klicka på ”Betalningsalternativ” efter att du loggat in på elpy.com. Om fakturan inte betalas i tid blir du påförd en påminnelseavgift. Om betalning helt uteblir, överförs resterande belopp automatiskt till ett delbetalningskonto, se nedan. För mer information om betalsätt 14-dagars faktura, vänligen se Villkor för faktura .
Kortbetalning
Du betalar säkert och smidigt med ditt betalkort direkt i kassan på www.stayhard.se. Inga kortavgifter tillkommer. Vi accepterar Visa och Mastercard som utställts i Sverige. Vid en eventuell retur sker återbetalning till det betalkort du använt vid din betalning. Vi krypterar alltid ditt kortnummer vilket gör ditt köp säkert.
Månadsfaktura - Betala i slutet av månaden
Med betalsätt Månadsfaktura betalar du i slutet av månaden. En faktureringsavgift om 29 kr tillkommer till din faktura. Om fakturan inte betalas i tid blir du påförd en påminnelseavgift. Om betalning helt uteblir övergår fakturabeloppet automatiskt till betalsätt Delbetalningskonto, vänligen se nedan för ytterligare information om vad Delbetalningskonto är. För mer information om betalsätt Månadsfaktura, vänligen se Villkor för faktura.
Delbetalningskonto - Dela upp betalningen av din order
Genom att välja betalsätt Delbetalningskonto kan du dela upp betalningen i upp till 36 månader. Då kan du välja att betala ett valfritt belopp först nästa månad, och du betalar ditt köp i en takt som passar dig. Du kan samla alla dina Elpy-köp på samma konto. Effektiv årsränta är för närvarande 29,91% och nominell årsränta uppgår till 20,28% och du betalar en administrationsavgift på 29kr/mån. För mer information om betalsätt Delbetalningskonto vänligen se Villkor för faktura .
Ångerrätt
Du har rätt att exempelvis öppna förpackningen och prova den vara som du köpt och om du inte är nöjd med ditt köp har du 30 dagars ångerrätt från den dag du mottog varan. För att utnyttja din ångerrätt fyller du i retursedeln som finns med i ditt paket och anger vad du returnerar. Använd etiketten "MyPack Return". Det finns också ett standardformulär för att utöva ångerrätten på Konsumentverkets hemsida (www.konsumentverket.se) som du kan använda dig av. Vi ber dig att om möjligt returnera din vara i originalförpackningen som postpaket eller brev.
Ångerrätten gäller i stort sett allt på vår sajt www.stayhard.se. Prova gärna dina varor, men tänk på att retur- och ångerrätten inte gäller underkläder, badkläder eller öppnad plomberingspåse/bruten försegling vid köp av hudvård/grooming produkter.
Väljer du att returnera hela din order betalar vi tillbaka det du betalat. Om din hantering av varan inneburit en värdeminskning av densamma kommer vi att göra ett avdrag med ett belopp motsvarande denna värdeminskning.
Om du har frågor angående din ångerrätt, kontakta oss på telefonnummer 020- 55 45 00, e-post: customerservice@stayhard.se eller besök oss på den besöksadress som anges ovan i punkt 2.
Reklamation/outlösta paket
Vid reklamation eller retur, står du för transportrisken. Du som kund ansvarar för att försändelsen inte är skadad innan du tar emot och kvitterar leveransen. Spara alltid följesedeln/returfraktsedeln tills returen är avklarad.
Reklamation
Konsumentköplagen ger dig rätt att reklamera en vara inom tre år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Om du tar emot en vara som det är något fel på vill vi att du så snart som möjligt kontaktar oss på telefonnummer 020- 55 45 00 eller via e-post customerservice@stayhard.se. Observera att du måste lämna ett meddelande till oss med information om felet "inom skälig tid" efter det att du upptäckt det. Om du reklamerar inom två månader från det att du upptäckt felet har du reklamerat inom skälig tid.
Om du, efter att ha varit i kontakt med oss, ska skicka tillbaka varan ska varan skickas till den adress som anges på retursedeln som följde med försändelsen. Se mer under rubriken ”Så här returnerar du” nedan.
När vi mottagit den vara som du vill reklamera kommer vi att ta ställning till om det rör sig om ett fel på varan. Om det rör sig om ett fel kommer vi att ersätta dig så snart som möjligt och inte senare än inom 30 dagar från det att vi mottog varan från dig.
Outlösta paket
Vi debiterar en avgift på 150kr för försändelser som inte hämtas ut inom 14 dagar som motsvarande de faktiska kostnaderna för returfrakt. Betalningsvillkor är 30 dagar. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift (det belopp som är tillåtet enligt lag f.n. 50 kr) samt dröjsmålränta och ev. inkassokostnader. Om du ångrat dig när paketet har skickats från oss måste du hämta ut paketet på ditt serviceställe och skicka tillbaka det till oss med kundreturen alternativt att du kontaktar oss och talar om att du inte har möjlighet att hämta ut paketet. Om paketet inte hämtas ut blir det automatiskt registrerat som ej uthämtat och debiteras därefter.
Så här returnerar du:
För att returnera en försändelse ska du fylla i den retursedel som finns med i din försändelse med uppgift om vad du returnerar. Vidare ska du använda dig av etiketten My Pack Return.
Vänligen bifoga retursedeln i din returförsändelse och emballera sedan returförsändelsen innan du returnerar varorna.
Återbetalning
På vilket sätt återbetalning sker beror på hur du valt att betala din vara. Vi använder oss av Elpy så all återbetalning oavsett vilket betalsätt du valt sker via dem. Efter att vi har mottagit din retur/reklamation får du ett mail med returbekräftelse och information om din återbetalning. Har du frågor kring din återbetalning, kontakta Elpy på 033-435 75 00
Leveranser
För detaljerad information om leveranssätt, leveranstid etc. klicka här
Medlem i Svensk digital handel
Stayhard är medlem av Svensk Digital Handel för att du som kund ska känna dig trygg när du handlar hos oss.
Göteborg
Svensk Digital Handel
Drottninggatan 56
411 07 GÖTEBORG
Telefon växel: +46 (0)10 – 47 18 670
Tvister
Vid tvister som vi inte lyckas lösa, rekommenderar vi att du vänder dig till Allmänna reklamationsnämnden,http://www.arn.se eller Box 174, 101 23 Stockholm. Vi följer alltid deras rekommendationer. Du kan även använda den onlineplattform för klagomål som finns tillgänglig på EU-kommissionens webbplats: http://ec.europa.eu/odr.
För information om vilka rättigheter du har som konsument rekommenderar vi dig att besöka Konsumentverkets hemsida konsumentverket.se.
Support & tillgänglighet
Vi besvarar frågor via e-post inom 24 timmar på vardagar från det att vi mottagit aktuell förfrågan.
Garantier & service
Krossgaranti
Vi ersätter alltid transportskadat glas. För frågor eller anmälan av transportskadat gods vänligen kontakta oss.
Kvalitetsgaranti
Alla elektriska apparater som rakapparater har minst ett års garanti. Alla eventuella garantier gäller i Sverige. Fakturan/följesedeln gäller som garantibevis. Alla produkter som vi säljer kan användas i Sverige. Elektriska apparater som är markerade med ett T på följesedeln har dessutom en tvåårig grundförsäkring.
Elreturer
Vi är medlemmar i det nationella insamlingssystemet El-Kretsen. El-Kretsen samlar både in elektroniken och ser till att materialet återvinns, vilket är en förutsättning för en bättre miljö. Dock är det direkt olämpligt att skicka elavfall per post, varför vi inte kan samla in avfallet. När du köper en elektrisk produkt från oss kan du enkelt lämna in dina gamla elektroniska apparater hos alla de kommunala återvinningscentraler som omfattas av systemet. För en komplett lista över återvinningscentraler i din kommun, vänligen se www.el-kretsen.se
Manualer
Alla produkter som vi säljer ska ha en manual på svenska. Om en produkt inte har en manual på svenska framgår detta av produkttexten.
Övrigt
Skicka inga förskott.
Vi ansvarar inte för pengar, checkar och frimärken som skickas i brev.
Bedrägeri
Vi polisanmäler alla bedrägerier och dataintrång samt försök till sådana. Vi förbehåller oss rätten att neka eller häva ditt köp i det fall vi har skäl att misstänka bedrägerier, dataintrång och/eller annan sorts missbruk av vår sajt.
Force majeure
Vi är befriade från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt dessa Allmänna villkor, om underlåtenheten har sin grund i befriande omständighet enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Befriande omständigheter är bland annat åtgärder eller underlåtenhet från myndighet, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel beslut om varningstexter, försäljningsförbud med mera eller en onormal nedgång i marknaden.